Vivende ga rask verdi til startup

Gruppebilde, smilende mennesker

Tørn jobber for at alt av overskuddsvarer i byggevarebransjen skal komme til nytte

 

I fjor høst kom grunder og daglig leder, Anjali Bhatnagar, over en avisartikkel om svinn i byggevarebransjen – en bransje som står for hele 40 % av alt avfall i Norge. I artikkelen var det et eksempel om en dame som hadde spart mye penger på å pusse opp kontoret sitt ved å kjøre rundt til byggevarehus og kjøpe overskuddsvarer. Det fikk Anjali til å stille seg spørsmålet: «Hvorfor finnes det ingen plattform for videresalg av varer, som reduserer svinn i bransjen, og sparer kundene for penger?» Og slik ble konseptet Tørn født.

 

En bransje som står for hele 40 % av alt avfall i Norge

 

 Anjali Bhatnagar har en doktorgrad i fysikk, og har over 20 års erfaring fra flere teknologi- og designselskaper innen produkt- og tjenesteutvikling. I dag jobber hun som daglig leder i Tørn, og er hjernen bak den geniale idéen om at byggevarehus og -kjeder skal tjene penger på det de tidligere ville kastet. Alt av overskuddsvarer i byggevarebransjen skal komme til nytte. Det vil si rester, feilbestillinger og returer. I tillegg skal den nye plattformen gjøre det enklere og billigere for kunder å handle varer.

Overskuddsvarer fra norske byggevarehus

Alle varene i Tørn har store rabatter som gjør at kunder kan spare mye penger på nye kvalitetsvarer, som ellers ville blitt stuet bort og til slutt kastet. Tørn har ingen av varene selv, da de forblir hos butikkene som har overskuddet. Når kunder kjøper varer online kan de velge å hente varen selv hos nærmeste varehus, eller få det tilsendt. 

– Vi har gjort veldig mye teknisk utvikling og integrasjoner. Vi har gjort integrasjon mot butikkenes ERP system som gjør at varene som ikke blir solgt flyttes til Tørn, noe som gjør det veldig enkelt for butikkene å bruke Tørn, sier Bhatnagar.

I tillegg har det nystartede selskapet online betalingsløsninger integrert i Tørn sin plattform og fraktavtaler som er landsdekkende. På denne måten blir det enkelt både for butikkene å bli kvitt varene, og for kjøperne som handler varene.

 

Veien til suksess

Bhatnagar fikk idéen om en felles plattform for bare ett år siden, og agerte raskt. De første seks månedene jobbet hun alene med å utvikle konseptet, og skaffet innsikt i byggevarebransjen. Hun lagde også en prototype, og fikk deretter solgt en pilotavtale til en av byggevarekjede like før jul i 2019. Rett over nyttår fant hun sin CTO som begynte å utvikle selve plattformen. Deretter satt hun sammen et team på fire som sammen jobbet for å utvikle selve tjenesten, rekruttere og onboarde flere butikker og markedsføre tjenesten.

– Den første løsningen vi lanserte var bare en minimumsløsning, som vokste raskt. Først da fikk vi bekreftet det faktiske behovet for nettopp en slik plattform i markedet. Det ble nødvendig å re-designe hele plattformen og gjøre den mye mer brukervennlig. Vi trengte et helt nytt design, fra forside til handlekurv,  forteller Bhatnagar

 

Vivende-konsulent på banen

Tørn trengte en utvikler som kunne steppe inn og levere verdi raskt til plattformen, uten at det ble en langsiktig kostnad. De trengte noen som kunne implementere det nye designet og samtidig jobbe tett med teamet. Bhatnagar tok derfor kontakt med Steinar i Vivende. Hun definerte den spesifikke oppgaven for han, og sammen estimerte de tid for prosjektet. Ikke lenge etterpå fikk de Håkon med på teamet for en to måneders periode.

 

Tørn trengte en utvikler som kunne steppe inn og levere verdi raskt til plattformen, uten at det ble en langsiktig kostnad 


– Som startup hadde vi behov for veldig mye utvikling, men vi hadde ikke tid eller ressurser til å ansette noen fast. Da var det fint å ha tilgang til utvikling gjennom Vivende. Vi hadde mye tidspress, så da Håkon kom inn i  teamet fikk vi gjort det vi skulle gjøre. Han kom raskt i gang med prosjektet og trengte ikke mye opplæring. Oppgavene var for ham veldig definerte. I tillegg var det veldig hyggelig å ha Håkon som en del av teamet, og han er veldig enkel å samarbeide med, forteller Bhatnagar

For Håkon har det også vært en positiv opplevelse. 

 – Jeg trivdes veldig godt hos Tørn, og det er var gøy å få innblikk i hvor raskt ting skjer i en liten startup 

Veien videre

Responsen i markedet har vært svært positiv, både fra handlende kunder og fra byggevarekjedene. Neste uke vil Tørn passere 100.000 besøkende til nettsiden sin. 40 % av disse er returnerende kunder. Det betyr at folk kommer tilbake for å se etter varer og kjøpe igjen. Tørn har også nylig signert avtale med norges største byggevarekjede, Optimera.

– Vi har tilgang til over 250 varehus i Norge som vi kan onboarde. Målet vårt er å få 100 butikker på Tørn i 2020. Videre ønsker vi å vokse både i Norge og i Skandinavia, avslutter Bhatnagar.

 

Hold deg oppdatert på hva som skjer i Vivende.  Meld deg på vårt nyhetsbrev her