Smilende mann bak et bord

Konsulentliv: Kjell V. Normann

Lurer du på hvordan det er å være Vivende-konsulent? Kjell er java-utvikler og på heltidsoppdrag hos Telia. Her forteller han om sin hverdag.

Dagene til Kjell V. Normann begynner gjerne med at han spaserer hjemmefra, gjennom Torshovdalen og opp Akerselva til Nydalen, hvor han jobber for det som nå heter Telia. En sjelden gang er han inne før åtte om morgenen, men det vanligste er at han er klar på plassen sin klokken ni.

– Det hender at jeg begynner hjemme med en økt på noen timer før jeg kommer inn, for her hos Telia sitter vi i åpent landskap. For meg fungerer ikke det særlig bra hvis jeg jobber med oppgaver som krever full konsentrasjon eller «dyp tenkning». I slike situasjoner blir jeg ofte mer produktiv hjemme, og da er det bedre for alle parter at jeg sitter hjemme noen timer enten først på dagen, eller at jeg drar hjem tidlig for å jobbe med spesielt utfordrende ting.

– Jeg pleier likevel å dra på kontoret hver dag. Da er jeg tilgjengelig for kunden, og det er også alltid enklere å kommunisere med kollegene ansikt-til-ansikt heller enn elektronisk. Dette ser ut til å fungere godt for kunden også, de ser verdien av at jeg får konsentrert meg godt.

Uansett hvor han sitter, pleier Kjell én eller annen gang i løpet av dagen å ta seg en liten tur ut. For ham er det ofte veldig viktig å gjøre noe helt annet enn det man sitter midt opp i.

– Det er et slags rituale jeg har i løpet av dagen. Når jeg sitter her, tar jeg stort sett alltid en tur ned til Nydalen for å klarne hjernen og tenke på noe annet. Når det er fint sommervær kan jeg gjerne sitte litt ved elven, ta en is og ikke tenke på noe spesielt. Jeg har virkelig ikke tall på hvor mange problemer som har blitt løst på en sånn tur!

Eier selv

Kjell er utdannet sivilingeniør i informatikk ved Universitetet i Tromsø, og har vært konsulent helt siden siste eksamen var overstått i 2001. Han har vært med så lenge at han var en av de fem som startet Vivende i 2015, og var med på å jobbe frem hele Vivende-modellen.

– Mye av min erfaring før det, fikk jeg i to selskaper hvor jeg var ansatt og hvor aksjeeierne ikke nødvendigvis var de som produserte verdiene. Da er det en ganske vesentlig forskjell å komme over i et selskap hvor alle aksjonærene er ansatte og alt som kommer inn fordeles blant dem som jobber der, forteller han.

I Vivende har de nemlig et lønnssystem hvor det aller meste av inntektene går direkte til konsulentene som produserer verdiene. Med all lønn knyttet til egen omsetning, får man en helt annen motivasjon for å gjøre jobben – og for å trå til litt ekstra når det er mye å gjøre. Det lille overskuddet som blir igjen i selskapet etter lønn og utgifter, betales ut som utbytte til alle de ansatte som har vært med å investere.  En hyggelig bonus for å satse sparepenger på modellen.

– For meg var det som natt og dag da jeg kunne bytte den gamle fastlønnsjobben med et «per time»-regime. For meg er det en drømmesituasjon hvor jeg slipper å forholde meg til all administrasjon forbundet med å ha et eget selskap, men samtidig få lønn som om det er nettopp det jeg har.

– Alt av administrasjonsarbeid har vi en dedikert heltidsressurs som tar seg av, og han står også for innsalg og forhandlinger med kundene. Jeg er en dårlig selger selv, så er det veldig greit å ha ham til den jobben – da kan jeg kan konsentrere meg om det tekniske og om arbeidet som skal gjøres. Denne modellen gir en helt annen trygghet i forhold til å være konsulent helt alene i eget selskap. Som konsulenter lever vi jo hele tiden litt på lånt tid og jeg vet ikke hvor lang tid jeg kommer til å være her på Telia, men på grunn av Vivende-modellen er det en utfordring jeg ikke ser mørkt på, sier Kjell.

 

Foto: Simon Ulrik Kvalheim

Langsiktig heltidsoppdrag

Så langt har dette ikke vært noen aktuell problemstilling. Kjell har i mange år sittet i et heltidsoppdrag på det som nå er en del av Telia, selv om enheten han sitter i har vært gjennom flere fusjoner, oppkjøp og sammenslåinger før de ble en del av det svenske teleselskapet.

– Jeg tenker ikke så mye på at jeg er konsulent istedenfor fast ansatt. Omtrent det eneste jeg merker det på, er at jeg ikke er invitert på julebordet, og at vi sjelden er med på allmøter og sånt. Men vi har jo eget julebord og sommerfest sammen med resten av Vivende, og dessuten
er det flere av oss i Vivende som er konsulenter for Telia, sier han.

Han sier det ikke selv, men vi får høre at det er Kjell som vet aller best hvordan all infrastruktur på selskapets mobilsystemer henger sammen. Etter hvert som ny funksjonalitet og nye tjenester lanseres – tenk bare på hva de seneste par årene har brakt oss mobilkunder av tjenester som rollover, roam like home, data- og beløpsgrenser, nye støttesystemer og masse annet – er det Kjells som får jobben med å sørge for at alle delene av maskineriet fortsetter å fungere sammen. 

Etter å ha jobbet med denne organisasjonen siden 2012, har Kjell blitt domeneekspert på mobilprosesser. Det er ingen triviell oppgave: Konkurransen i bransjen er både global og knallhard, og marginene er syltynne. Forretningsområdet han jobber i, omsetter for rundt en milliard i året – og alt sammen går gjennom systemene som Kjell og hans medkonsulenter holder oppe. Akkurat nå jobber de med å slå systemene sammen etter fusjonen med Telia i fjor, og her sitter Kjell med dyp kompetanse på hvordan dette kan løses på mobilsiden.

 

– Vanligvis er vi flere Vivende-konsulenter inne her samtidig. For tiden er vi en 7 stykker, og sammen fungerer vi mer eller mindre som en ressurspool for Telia. Vår teamlead kjører en daglig Vivende-standup når vi er mange nok tilstede. Da samkjører vi oss litt og diskuterer problemstillinger for å hjelpe hverandre. 

– Med Telia-folkene er det gjerne veldig prosjekt-basert. Det er bestemte personer i systemet her som forvalter oss, og de avgjør til enhver tid avgjør hva som er det

viktigste for Telia å løse. Da har vi jevnlige møter for å avklare ressurs-situasjonen, og så gjøres det harde prioriteringer for å finne ut hva som er viktigst og hva som kan komme i andre rekke.

Full jobb, full frihet

Men selv om han altså har vært hos stort sett samme kunde i snart åtte år, føler Kjell svært stor grad av frihet. På hjemmefronten er han «en sjel og ei skjorte», med eget krypinn og full frihet til å styre tiden slik han selv vil. Langt på vei har han det slik i jobben også:

– Sånn i hverdagen jobber jeg hjemmefra når det trengs, hvis jeg for eksempel får varer levert eller håndverker på besøk. Og når jeg først tar ferie, pleier jeg stort sett å ta én måned fri. Da bestiller jeg i god tid, og så gir jeg kunden beskjed – også det god tid i forveien. Favoritt-reisemålet er Miami, der har jeg vært mange, mange ganger de siste årene. Det er bare en helt perfekt by, med stranda på riktig sted, gradestokken på riktige nivåer, bra folk som skaper den riktige stemningen – det er et helt ideelt reisemål, sier Kjell entusiastisk.

Anledningen til å ta hjemmekontor, ferie eller pauser ved behov er kanskje ikke helt unik for Vivende-konsulenter, og den er naturligvis heller ikke uten grenser: Ingen konsulent noe sted kan håpe å beholde levebrødet sitt om han eller hun ikke står på til jobben er gjort, og Vivende setter sin ære i å gjøre jobben fullt og helt. Med snart syv års historikk som konsulent for samme selskap – og en gjennomsnittlig faktureringsgrad på godt og vel 100 prosent for året som helhet – er det ikke tvil om at Kjell innfrir også på dette punktet. Men han bedyrer at arbeidsbelastningen sjelden blir for stor:

– Vi regulerer langt på vei selv hvor mye vi tar på oss. Litt avhengig av hva jeg holder på med, prøver jeg vanligvis å komme ut dørene her klokka fire – da er det som oftest nok, selv om jeg tar en kveldsøkt hjemme hvis det er nødvendig. Men når jeg forlater kontoret og tar min halvtimes spasertur hjem igjen, prøver jeg vanligvis å ha innordnet meg slik at dagens jobb er gjort, sier han.